Ulykker på el-løbehjul bekymrer ikke Vejlepolitikere

El-løbehjul udgør en betydelig risiko i trafikken ifølge rapport fra Ulykkes Analyse Gruppen. Til trods for løbehjulenes langt højere risiko for ulykker sammenlignet med cykler, er flere politikere i Vejle Byråd ikke bekymret for trafikken i Vejle.

De nye el-løbehjul når ikke altid frem til de hubs, hvor de skal afleveres. Foto: Carsten Mortensen

Af Mike Andersen

Politikere i Vejle Kommune tager let på advarslerne om store chancer for ulykker på el-løbehjul. Løbehjulene er begyndt at blive en velkendt del af transportmulighederne i de større danske byer, men det er ikke helt uden risiko, man stiller sig på de tohjulede og bevæger sig gennem byen.

Både unge og ældre har taget de populære nye transportmidler til sig, og det virker som en trend, der er kommet for at blive.

I Vejle Kommune er der givet tilladelse til, at 100 el-løbehjul må sættes på gaden.

Sammenligner man med en cykeltur, sker der dog proportionelt mange ulykker. Faktisk er der otte gange større chance for at man ender på hospitalet, hvis man benytter sig af de populære løbehjul, viser en rapport fra Ulykkes Analyse Gruppen. Rapporten er baseret på statistik om el-løbehjul fra Odense.

Køretur på eget ansvar

Ifølge formand for Teknisk Udvalg i Vejle Kommune, Gerda Haastrup Jørgensen, er der dog tale om, at folk selv må vurdere risikoen.

“Hvis man prøver det her af ligesom, hvis man selv anskaffer sig et el-løbehjul, så er det da, fordi man har overvejet, at det kan man godt køre på. Ellers er det jo folks egen beslutning, det kan vi ikke gå ind og bestemme,” udtaler hun.

Hun mener desuden, at der er tale om tilvænning, og at ulykkerne vil falde over tid.

“Jeg tror det har noget at gøre med, at folk skal blive mere vant til løbehjulene. Jeg tror, at ulykkerne vil finde sig et lavere leje på et tidspunkt,” siger hun.

En ustabil transportmåde

I en artikel fra TV 2 Lorry fortæller politiassistent i Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, Christian Bertelsen, om problematikkerne, som er forbundet med løbehjulene.

Han peger blandt andet på, at andre trafikanter ikke kan høre dem. Derudover har de ofte meget små hjul, hvilket betyder, at man bevæger sig med et meget højt tyngdepunkt. Det kan skabe ustabilitet og ubalance, da man ofte kører med en meget usikker fornemmelse i kroppen.

Det kan også være en udfordring for bilister, og specielt lastbilchauffører, at lægge mærke til løbehjulene.

Ufarligt – indtil videre

Medlem af byrådet i Vejle Kommune Per Olesen ser ligesom sin kollega heller ikke de store problemer med løbehjulene.

“Ifølge de informationer vi har fået, har vi ikke haft et alvorligt uheld i Vejle,” siger han.

Han mener, at vi skal kigge på de andre byer rundt omkring i Europa, og se det som en naturlig udvikling i trafikken.

“Det er et forsøg, og indtil videre betragter jeg det som vellykket, men det kan jo ændre sig, hvis der kommer problemer,” siger han.