Stadig uklarhed om de økonomiske omkostninger for Tour-etapen

Tilbage i februar stod landets øverste rangspersoner og Vejles top i kø for at tiljuble lanceringen af Tour de France-starten i 2021. Nu er der under to år til startskuddet af tredje etape i Vejle, men de økonomiske omkostninger og den mulige eksponering er stadig et åbent spørgsmål i kommunen. 

Der var smil og glade dage, da løbsdirektør Christian Prudhomme offentliggjorde Vejle som startby for tredje etape af Tour de France. Om smilene stivner når kontoen efter folkefesten gøres op, må tiden vise. Foto: Vejle Kommune

Af Anders Hoppe

Der var enorm glæde at spore i Vejle, da det i februar blev offentliggjort, at Tour de France-karavanen skulle besøge byen. Der gik dog ikke længe, inden den store jubel blev mødt af skeptiske spørgsmål fra pragmatiske sjæle, som havde flere kritiske tilspørgsler til festlighederne. 

Især de økonomiske aspekter i sportsbegivenheden fik øjenbrynene til at løfte sig hos skarpe journalister og skeptiske borgere. I Vejle Kommune er der blevet afsat fem millioner kroner til deres etape, men med 4.500 pressefolk, massivt politiopbud og afspærring af veje kræver det ikke megen fantasi at forestille sig, at det beskedne budget hurtigt vil eksplodere.

I forbindelse med offentliggørelsen blev Vejles borgmester, Jens Ejner Christensen (V), adspurgt af Vejle Amts Folkeblad om budgettet ville holde. Her indrømmede han, at prisen hurtigt kan blive fordoblet. I denne sammenhæng forsvarede borgmesteren dog prestigeprojektet, da løbet, ifølge ham, vil skabe stor eksponering for kommunen. 

Turismechef tror på folkefest trods økonomisk uklarhed

Netop eksponeringen var noget de landsdækkende medier slog hårdt ned på, da planen om de tre etaper blev lanceret. Her fremgik det af bagmændene bag det danske Tour-bud, at 3,5 milliarder mennesker ville sidde klæbet til Tv-skærmen, når feltet forcerer Kiddesvej. Sportsøkonomen Daam van Reeth mener dog, at tallet blot er på 10-20 millioner, det har han udtalt til Politiken. 

På trods af de dystre udsigter om begrænset eksponering og et budget der eskalerer, så fastholder Vejle Kommunes erhvervs – og turismechef, Morten Damgaard, et optimistisk syn på bundlinjen efter Tour de France. 

”Jeg tør godt tro på, at der kan tjenes penge på Tour de France i Vejle. Jeg vælger at forholde mig kritisk til meldingen om de 10-20 millioner tv-seere, jeg forventer, at 100-200 millioner vil se vores by i fjernsynet i 2021. Dog må jeg indrømme, at prisen for festlighederne endnu ikke er fastlagt,” udtaler Morten Damgaard.

Økonomiudvalget skal forsøge at fastsætte budget

Morten Damgaard påpeger, at det forventede antal turister kommer til at sikre fulde huse i kommunens overnatningsfaciliteter. Ligeledes fortæller han, at flere af Vejles hoteller allerede nu melder udsolgt. Men vil tv-seerne og turisterne huske Vejle, når feltet i fuld fart forlader kommunen? Det sår Damgaard også tvivl om:

”Det er stensikkert, at vi i Vejle vil kunne mærke værdien af løbet. Det bliver en folkefest uden lige, hvilket jeg ikke kan understrege nok. Byen vil blive ramt af cykelfeber, noget vi håber vil kunne fastholdes efter. Vores terræn indbyder til cykelløb, så vi håber på at blive hele Danmarks cykelkommune på sigt. Men om turismen fra udlandet vil stige efter løbet, tør jeg ikke spå om,” siger han. 

Netop spørgsmålet om økonomien er noget, som snart skal fastsættes. Søndag den 20. oktober er der møde i økonomiudvalget. Om de nysgerrige borgere bliver klogere på det endelige budget og dermed brugen af deres skattepenge, må tiden vise.